En utmaning att vara student

När jag började på socionomprogrammet kunde jag inte i min vildaste fantasi förstå hur mycket det verkligen är att läsa! Vi har fått en lista på tio böcker (både svenska & engelska) som ska läsas innan 26 mars, varvat med föreläsningar & en mängd seminarier & grupparbeten.
Men trots att det är mycket att göra, särskilt när jag jobbar nästan 40% på sidan av så känns det otroligt kul & spännande. Äntligen gör jag något som jag tycker är kul, jag har en utmaning framför mig som förhoppningsvis ska leda mig fram till målet. En examen. Ett utvecklande & roligt jobb.
Så nu jäklar kämpar jag på!!
Ikväll jobbar jag mellan 16.00-20.00, perfekt arbetstid;)


Kommentarer
eva, ju

aha, du läser till socionom :) när började du, i höstas? känner du till Ida Mellåker i så fall?

2010-01-25 @ 16:49:36
URL: http://evaju.blogg.se/
Ness

ja verkligen! :)

2010-01-28 @ 03:16:09
URL: http://sness.blogg.se/
karin

Hej Jenny! Vad GLAD jag blev för din kommentar - tack söta du! :)



Vad kul att du börjat plugga! Socionom låter dessutom riktigt spännande! Jag bodde förövrigt i Örebro när jag gick i mellan och högstadiet. Riktigt mysig stad!



Jag fick också en chock när jag för några år sen började på universitetet för att det var SÅ mycket att läsa!!! Men att plugga på universitetet skiljer sig ganska mycket från hur det är att plugga på gymnasiet. Några tips är att alltid gå på föreläsningarna och anteckna mycket från dem. Då har du mycket gratis och känner igen dig när du senare läser i litteraturen. På gymnasiet kanske man hade tjugo sidor inför ett prov som man helst skulle kunna utantill + alla detaljer till skillnad från universitetet där det mer handlar om att få en bredare förståelse för ämnet vilket man kan få utan att läsa allt. Det låter ju flummigt... Men som du skriver kommer det klarna med tiden! A-kurserna brukar vara anpassade efter att man kommer från gymnasiet och inte har fått in universitetskänslan ännu...



Här är några tips i punkter:

*Gå på alla föreläsningar och anteckna! Vissa lärare lägger även upp föreläsningsanteckningarna på nätet. I vissa fall då de läggs upp innan föreläsningen är ett tips att skriva ut dem så att man kan anteckna det läraren säger runt om det som står på powerpresentationen.



*Dela upp läsningen och läs en stund varje dag! När du haft en föreläsning så läser du om det medan du har det färskt i minnet, det underlättar mycket istället för att skjuta upp allt till dagarna före tentan.



*Var påläst till och vaken under själva seminariumen. Reflektera och ta till dig andras tankar!



*Plugga ihop med kompisar! Det är kanon om man inte förstår något begrepp eller liknande att då diskutera och prata med andra!



Hm, ja det var några tips... Men jag VET att det kommer lossna efter ett tag och så hittar du ditt sätt att plugga på! Jag läser absolut inte all litteratur utan plockar ut det som känns viktigt att läsa. Det mindre viktiga bläddrar och ögnar jag bara igenom lite fortare. Men att dela upp plugget underlättar inför dina tentor! Vad gäller tentor, arbeten, pm och annat så är det alltid bäst att börja i tid! Även om man kanske inte har så mycket lektionslagda tillfällen så är det trots allt meningen att man ska plugga 40 timmar i veckan (hrmf...) ;) Men jag lovar att du kommer fixa studierna galant även om du inte pluggar ihjäl dig! Önskar att jag kunde komma på något mer att säga för att hjälpa, men fråga gärna igen om det är något annat du undrar över! Lycka till med allt! Kramar Karin!

2010-01-28 @ 16:22:14
URL: http://annakarinmargaretha.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0