Pluggsnack

Ny dag. Nya möjligheter. Om en stund ska jag bege mig mot universitetet där det väntas "gruppis" på förmiddagen följt av ett seminarium efter lunch. Det är minst sagt hektiskt i plugget just nu. Grupparbeten, inlämningsuppgifter, seminarium och tentor avlöser varandra i ett rasande tempo. Och för att hinna med får jag lämna in halvkassa arbeten (i mina ögon) och det känns aldrig bra... Det är så pass intensivt att jag ser den kommande C-uppsatsen som avkoppling, att äntligen få lägga ner hela min själ på något och göra mitt bästa.

Känslan av hjälplöshet....

Känslan av hjälplöshet omfamnar mig och jag önskar att jag kunde göra allt bra igen. Få dig att förstå att världen är färgglad, att den inte bara är svart och vit. Att det finns så många personer som bryr sig, som finns där för dig. Jag önskar att jag kunde ta bort smärtan, hopplösheten och saknaden. Efter det som en gång var men som fortfarande finns där, även om det aldrig kommer bli som förut. Jag känner knappt igen dig längre och jag vill inget hellre än att du ska må bra igen. Jag vill att du ska bli frisk, för du är sjuk men det finns hjälp att få. Tänk om jag eller någon annan kunde få dig att förstå det. Du känner dig ensam trots att du har personer i din närhet. Men jag vet att den du allra helst vill ha vid din sida inte finns där på samma sätt längre. Men du klarar det här, du kommer ta dig igenom detta och när du gjort det kommer du se världen i färger igen... Det lovar jag.

Överlycklig student

JAG ÄR SÅ HIMLA GLAD!!! Fick nyss sms om att tentaresultatet kommit ut och nervöst klickade jag mig in på blackboard för att mötas av ett VG. Tänk att jag fick högsta betyg på en av de svåraste tentor jag skrivit. Jag måste ha förstått mer än jag trodde av den där engelskan. Hursomhelst. JAG KLARADE DEN!
// Överlycklig student!

Så här glad är jag just nu (bilden togs förra året på Pers födelsedag...)

Helgens bravader

Morgonstund har guld i mun...? I dag ville jag helst dra täcket över huvudet när alarmet gick igång men nej, den gubben går inte hem idag. Har en hel del att styra nu på förmiddagen och i eftermiddag väntar ett seminarium. Efter det sätter jag mig på 302:an mot Hällefors. Längtar tills jag får borra ner mig i min gules päls...

Helgen kom och gick i vanlig ordning. I fredags arbetade jag kvällen och efter jobbet blev det lugnt. Åt lite choklad och myste ner mig i soffan. Per var i Karlskoga och gjorde stan osäker. När han var ite lagom bakis på lördagen frågade jag om sällskap till Marieberg. Per var inte överlycklig över förslaget men följde med efter lite (mycket...) övertalning. Vi hamnade på Ikea över en lunch. Sen sprang jag runt som en förvirrad höna som tappat målsiktet. Ville hitta något fint till kvällen men som alltid när jag "måste" hitta något så gör jag så klart inte det. Ett par strumpbyxor blev resultatet efter två timmars sökande (!). På plats hemma var det dags för att börja fixa mig. Denna lördag kväll vankades det klassfest hemma hos Madde. Peppad till tusen gav jag mig i kast med kalufsen, sminket och klädvalet. Det var en riktigt värd klassfest som jag sent kommer glömma! När vi var lite lagom runda under fötterna begav vi oss ut i natten och hamnade på Strömpis. Där träffade jag El Paso och Andreas också. Lyckan var total! Dansade fötterna blodiga innan jag unnade mig en taxi hem!

I går fick jag känna att jag levde. Per den morgonpigge började tvätta vid 9 och en timma senare fick jag order om att lämna sängen "ska tvätta sängkläderna"  sa Per och jag fick snällt vila vidare i soffan. Där låg jag som en förslappad valross medan Per fixade här hemma och sprang en halvmil. Efter lunch mådde jag lite bättre och cyklade hem till Åsa (tjejen jag är kontaktperson åt) och gick på en promenad. Resten av dagen bestod av handling, städning, äta tacos och se på solsidan!

Feel-good lista

I dag vaknade jag med huvudvärk och magont. Ingen vidare start på dagen med andra ord men nu kan det bara bli bättre! En alvedon senare så börjar jag komma på banan igen. Men det här vädret får mitt humör att dala en smula, känns lite sådär att det blir mörkt tidigare på kvällarna men så länge snön håller sig borta så ska jag inte klaga allt för mycket. För att muntra upp mig så gör jag en "feel-good lista"

♥ Veckans utmaning till grupparbete är klart & ska redovisas på måndag. Skönt!
♥ Ikväll ska jag arbeta och träffa goà Eklundagänget!
♥ Imorgon vankas det klassfest (!)
♥ Jag har världens underbaraste sambo. I morse väckte han mig med otroligt fina ord...
♥ SNART får jag äntligen träffa min härliga, numera norrländska, vän Anna!
♥ Vi har fått ett bra lånelöfte från banken. Vill vi köpa bostad så är det fullt möjligt!
♥ På måndag får jag äntligen träffa min familj. Då åker jag till Hällefors!
♥ Sist men inte minst! Det är fredag!!!

Jag i Budapest...

Ungern - Budapest

Onsdag 10 oktober ♥

Vi började bila mot Skavsta på kvällen... Resefjärilarna kom som ett brev på posten och jag kände mig sådär härligt tillfreds med livet! Ä-n-t-l-i-g-e-n är vi på väg tänkte jag för mig själv och sjöng med i låtarna på radion som jag gör när jag är glad. När vi kom fram gick det snabbt. Checka in. Gå igenom säkerhetskontrollen. Ta en snabbis genom taxfreen. Köpa en bok. Hitta gaten. Dokumentera flygplatsen i form av foton & inspelningar. Hoppa på planet. Lyfta mot en mörk himmel. Jag hamnade i mittensätet och satt som en förfallen morot genom flygningen. Per, som satt vid fönstret somnade nästan direkt planet lämnade marken och jag fick roa mig med min nya bok.... När vi landade möttes vi inte av den där sköna värmen som man brukar svepas in av när man kliver ur planet. Budapest bjöd på ett höstigt klimat, precis som hemma fast lite varmare (hade 19 grader en dag, resten av dagarna bjöd på temperaturer mellan 9- 15 grader). Vi beställde en taxi från flygplatsen och en halvtimma senare checkade vi in på vårt hotell vid namn "City Inn", ett mysigt, 4-stjärnigt hotell). Då var klockan efter midnatt och vi somnade nästan direkt.

Torsdag 11 oktober ♥

Vi började dagen med en hotellfrukost. Inte i klass med scandics men helt okej ändå. När vi var mätta & belåtna begav vi oss ut på Budapests gator med en karta i handen och kameran i högsta hugg! Vi hade köpt två-dagars biljetter för att åka en "Hop- on - Hopp off" buss för att hinna se så mycket av staden som möjligt. Vi tog platserna längst upp på bussen och kameran gick varm av allt fotande. Den här resan öppnades mina ögon för att filma. Allt som kom i mitt sikte förevigades på film & Per skämdes stundtals när jag gick runt med kameran och pratade för mig själv "här mina vänner ser ni Elisabeth bron som delar Buda med Pest...." Haha. Jag förstår honom. Vi såg en hel del sevärdheter denna dag. Besökte en stor saluhall där bland annat olika Ungerska delikatesser såldes. Här provade jag gulaschsoppa också! Det blev även en båttur på floden Donau, vi gick i land på en ö där nästan varenda människa sysslade med någon sport. Vart vi än tittade så var det någon som kom joggandes, rodde kanot, spelade Tennis eller sysslade med någon annan sport. Hälsans Ö döpte jag stället till. Vi spatserade runt på ön och delade på en "lagos" när vi blev hungriga. På kvällen besökte vi ett köpcentrum som låg precis vid vårt hotell där vi åt asiatisk mat. Och sen måste jag erkänna att jag somnade strax efter 21.00. Tror all trötthet kom i fatt mig efter de intensiva dagarna innan resan. Jag sov över 12 timmar och vaknade som en ny människa efteråt!

Inne i saluhallen... Provade några typiska Ungerska mössor ;)

Vacker utsikt från båtturen på Donau...

Fredag 12 oktober

Dagen började på ”Hop-on Hop off” bussen för att fortsätta spana in fler sevärdheter. Vi  hamnade uppe på ett berg som kallas ”gellertberget” som bjöd på en slående utsikt över hela Budapest.. Otroligt vackert trots att vädergudarna bjöd på mulet väder till en början… Till lunch hamnade vi på en fin restaurang som såg ut att erbjuda rätter som inte passade våran resekassa men vi blev positivt överraskade. För övrigt var det mesta prisvärt i Ungern. Den här dagen åt jag den godaste schnitzel jag ätit! Och ett glas vin till det som alla andra luncher. Det är verkligen semester när det är okej att avnjuta vin mitt på dagen! När vi var mätta & belåtna besökte vi Szechenyi Spa som är ett terminalbad i Ungersk anda. Det fanns ett flertal olika bad både utomhus och inomhus som bjöd på olika temperaturer. Hur skönt som helst att ligga där & koppla av…. Efter ett par timmar, när huden såg ut som ett torkat russin, tog vi bussen tillbaka till hotellet! På rummet skålade vi i mera vin och gjorde oss i ordning för att gå ut och äta. Receptionisten tipsade oss om en restauranggata i närheten som vi knallade bort till. Efter mycket velande bestämde vi oss för en restaurang och jag blev inte besviken på min middag som bestod av kyckling, god sås, sallad & ris. När vi ätit upp tänkte vi åka båt på Donau som ska vara väldigt vackert att uppleva på kvällen. Vi var lite tidsoptimister och gick (sprang i klackar…) till hamnen och missade båten precis. Typiskt.  Så vi strosade runt i stället och sen hamnade vi på samma restaurang för att äta efterrätten som jag spanat in tidigare på kvällen. ..

Älsklingen på Szechenyi Spa

Lördag  13 oktober

Idag var det äntligen dags att besöka det efterlängtade Gellertbadet (!).  Det mest berömda terminalbadet i Budapest som går i turkisk anda. Vi bytte om i våran cabin (omklädningshytt…) och jag bara gapade när jag klev in på badet. Det går inte att beskriva hur vackert, mäktigt det var. Tänk en mix av en kyrka och ett bad… Svårt att beskriva det med ord, bilderna ger det mer rättvisa.  När vi skulle kliva ner i ett av baden lyckades jag såklart snubbla till och ramlade nerför trappen.  Med röda kinder kom jag upp på fötter och kunde inte göra annat än att skratta med folket som beskådat mitt snedsteg. Till råga på allt så hade jag vänt bikinitrosorna ut och in. Typiskt mig...

Annars njöt vi som aldrig förr och jag unnade mig en aromamassage i 40 sköna minuter…  När vi skulle byta om efter en dag i badet hörde jag en välbekant röst… Är det?... FELIX HERNGREN i egen hög person befann sig i samma omklädningsrum med sin son. Jag blev så upphetsad att jag råkade gå rakt in i en förbannad, ungersk kvinna som muttrade argt efter mig.  Efter badet tog vi pendeln tillbaka till hotellet. Delade på en flaska vin, klädde upp oss och gick till en ny restaurang där vi kunde sitta ute för det fanns infravärme i taket. Mysigt att sitta där, äta anka och skåla för resan.  När vi var mäta spatserade vi runt en sväng, besökte en Icebar. En bar där allt var gjort av is. En väldigt kall men häftig upplevelse (!). Sen hamnade vi på en restaurang/bar där vi beställde in efterätter och delade på en flaska champagne (som bara kostade 50 kr!)… Vi satt där länge, pratade och lyssnade på live-musik.

Gellertbadet i all sin glans

Söndag 14 oktober ♥

Dagen började minde kul då vi var tvungna att packa eftersom att vi  flög hem på kvällen. Åt den sista frukostbuffen och planerade vad vi ville göra denna dag. Vi fick tips om att besöka ett av Europas finaste café och jag lyckades övertala Per att haka på! När vi kom fram till ”New York Cafè” var det kö utanför dörren. Per muttrade högt men jag stod på mig och sa att det säkert är riktigt värt eftersom att det är så mycket folk här. Och jag hade väldigt rätt. Det var utan tvekan det finaste cafe jag besökt och troligtvis kommer besöka i mitt liv. Synd nog hade jag inte med mig kameran.. Beställde in en chokladsuffle och smaklökarna fick sig en smakupplevelse som sent kommer glömmas.  När vi fikat klart och kom ut på gatan fick vi syn på ett gäng journalister och filmteam som stod utanför ett hotell.  Per kunde inte hålla sig från att fråga vad journalisterna väntade på och det visade sig att det Turkiska landslaget skulle anlända inom den närmsta tiden.  Per fick sig ett sportsnack med en fotbollskommentator som var eld och lågor över fotbollsspelaren Elmander. En stund senaste anlände landslaget och folk kastade sig över spelarna som gick ut från bussen och in på hotellet. Även om jag inte visste vem någon av spelarna var så var det ändå kul att uppleva detta!

När fotbollsspelarna spatserat in på hotellet började vi promenera tillbaka till vårt hotell (där det inte väntade några journalister konstigt nog…) Jag köpte mig ett par nya träningsskor också, ett par Puma för endast 350 kr. Sen kom taxin som tog oss till flygplatsen och jag tog farväl av Ungern….

Inlämnad tenta & packad resväska

Efter mycket kämpade är tentan äntligen inlämnad och jag kan äntligen sucka ut. Hur en lärare kan skriva en tenta där två av tre frågor var utifrån böcker på engelska är ett mysterium. All denna akademiska engelska gav mig nästan gråa strån (!) Men nu är den klar & jag kan bara hoppas att den gick vägen. Tänk att det snart är dags för det berömda uppsatsskrivandet. Det ska bli kul att skriva den tillsammans med mina kompanjoner Malin & Veronica!

Nog med pluggsnack. Nu är resväskan packad & imorgon är dags för en weekend med fina Per! Efter ett par hektiska veckor så kommer det bli extra skönt att resa iväg, bo på hotell och njuta i varma terminalbad. Ska unna mig en del spabehandlingar också som är väldigt billigt i Budapest. Underbart det ska bli!

När vi var på bröllop i Älmhult förra året...

Mr Tenta & jag

Klockan 07.00 ringde klockan... Det är dags för ännu en dag tillsammans med min gode vän Mr Tenta! Vi bekantade oss i onsdags och sedan dess har vi varit oskiljbara, jag & Mr Tenta. Men i helgen måste jag lämna Mr Tentas sida för att jobba fredag, lördag & söndag. Men vi har bokat in måndagen tillsammans så vi klarar det här att inte ses så mycket de närmsta dagarna ;) Nästa vecka ska Mr Tenta vara inlämnad & det är det hög tid att börja packa! För på onsdag lämnar jag & min fina Per landat för en weekend i Ungern. L-ä-n-g-t-a-r!

Helgen

Helgen kom och gick... och lämnade efter sig en massa ny energi och roliga planer för framtiden!
I fredags hyrde jag & Per film (börjar bli fredagstradition här hemma) Den här gången såg vi filmen "In time" med Justin Timberlake. Trots att jag fortfarande har svårt att se honom som skådespelare så var filmen sevärd alla gånger! Till filmen blev det hemmagjord pizza & smågodis.

I lördags tog jag mig en välförkänt sovmorgon... På eftermiddagen fick jag med mig Per ut till Marieberg för att köpa lite saker till hemmet (min första sil är införskaffad...) Det tog inte lång tid förens även jag började sucka över allt folk som konstigt nog befann sig på Marieberg en regning lördag efter löning (?)..

På kvällen lagade jag mat åt min käre karl. Det blev fisksoppa och till det gräddade västerbottenmuffins. Till efterrätt gjorde jag pannacotta med bär för första gången. Min matlagning fick väl godkänt av Per, det tackar jag för!
Efter middagen cyklade vi förbi Madde & Hubbe där Berg & hans tjej Jessica befann sig kvällen i ära. Det var mycket mycket trivsamt ;))

Igår vaknade jag med huvudvärk (underligt?...) och släpade mig till tvättstugan. Det blev en storstädning här hemma också. På eftermiddagen cyklade jag hem till Sara för att ha en photoshoot i romantiskt tema. Sara har det sådär härligt vitt med blomiga inslag hemma hos sig så miljön kunde inte bli bättre! En rolig grej var att jag köpt med mig en bukett vita blommor till fotograferingen. När jag ringer på dörren och räcker över blommorna är det en förvånad Sara som tar i mot buketten.. Sen måste jag erkänna att jag köpte dem för fotograferingen! ;)

Nu ska jag äta min hederliga frulle innan en dag på universitet väntar