Thailand- Phuket 2009

Thailand.. Vart ska jag börja? Jag tar det helt från början!
Våran resa började den 24:e november.. Då hände det som absolut INTE får hända.. Pers bil vägrade starta!
Och flyget skulle lyfta om tre timmar.. Panik! Dock löste sig det hela efter att Per fick tag på startkablar som han lånade av en bilverkstad och vi lyckades haffa en bil utanför oss som kunde erbjuda lite ström..
Då kunde vi äntligen pusta ut och börja våran färd mot Arlanda..:)
Vi lyfte med planet exakt den tid vi skulle och jag skulle ljuga om jag sa att det var en lätt flygresa till Thailand..
Sprallig som jag är så var jag rastlös till och från under dessa 11 timmar.. Dock kunde jag roa mig med att se på två filmer, läsa böcker/tidningar och gå på toa! (Yes, det kan faktiskt vara kul att gå på toaletten i brist på annat!;)

Klockan 09.00 landar vi på Phuket flygplats och får då åka buss till Phuket Palace som var vårat hotell under dessa två veckor! Ett ganska mysigt hotell, med fina rum!

Jag och Per tar direkt efter frullen en Tuk tuk ner till Patong beach där vi badar och somnar i solstolarna(då hade vi varit vakna ett dygn i sträck!)..
Där förvandlades jag från spöke till kräfta! ;) Vi besökte många stränder, en ny varje dag! Det var 28 grader varmt i vattnet, det behövdes knappaste ett kärringdopp för att bada där!:)

Det har blivit en del utflykter under dessa två veckor.. Den bästa av alla var i allafall djungelutflykten! Jag, lillebror och Per åkte en tre timmars bussfärd från Patong till djungeln.. Det var så otroligt häftigt!
Allt var verkligen som i djungelboken!
Vi fick rida elefant ett par timmar under en blå himmel och en massa gröna träd.. :)
Sen fick vi leka med apor och åka på en kanotfärd i en flod..




Det blev också ett par utflyter ut till några olika öar, bland annat Phi Phi öarna där filmen "the beach" spelades in!
Vi såg också öarna Koral och Raya.. Grymt fina ställen, verkligen värda att se!
 
Jag hade höga förväntningar på shoppingen i Thailand men jag blev lite besviken där (hade packat med mig så lite kläder att dem bara räckte de första dagarna!) Det mesta var bara kopior på märkeskläder, dock väldigt billigt!
Jag köpte ett par klänningar och 6 bikinis/baddräkter!;)
Men sen gav jag upp då den enda klänningen efter den andra gick sönder!

Något som var riktigt värt och framför allt gott de första dagarna var den Thailändska maten! En vanlig portion gick på cirka 20 svenska kronor! Inte helt fel! Det blev mycket mat! I slutet lämnande vi dock den Thailändska maten för gammal hederlig svensk mat..! Det blev också en massa frukt på stranden! Jimmy kallade mig och Per för "fruktisarna"

En annan sak som är ett billigt och värt nöje i Thailand är massage, predikyr och manikyr!
Jag unnade mig både massage, oljemassage, fotmassage och predikyr, manikyr och klippning!
En timmas massage kostade inte mer än 60 svenska kronor!:)

Nöjeslivet är stort i Patong, på Banglaroad som är den största gatan spatserade det runt transor och hela gatan var full med klubbar, allt i från stripklubbar till vanliga barer som liknar O`Learys..!

Det här blev ett väldigt långt inlägg.. Men jag ska avsluta det med lite fler bilder! Jag längtar redan tills nästa gång jag ska åka till Thailand, då vill jag se Krabi och Bangkok!:)






Kommentarer
El-Paso



Usch de lät som att de var en jobbig resa de där ;)..

2009-12-13 @ 22:21:01
Mickis

Hej Jenny! Underbart med Thailand :) Shoppingen är mycket bättre i Bangkok (där finns allt) så satsa på det nästa gång om du vill shoppa :)Tänkte svara på din kommentar i min blogg:



Japp, jag gör socionom med inriktning mot äldre och funktionshinder. Jag var precis som du och ville hellre gå allmän inriktning men jag kom inte in på den då mina betyg inte riktigt räckte till. Funderade mycket fram och tillbaka och beslutade mig för att gå den inriktningen jag går idag ändå för att i slutändan så får jag ändå en socionomexamen.



Det första året läser man precis samma sak som de andra inriktningarna. Tror det bara är en kort kurs som de andra inte läser. Termin 3 som jag går nu är också nästan allt samma som de andra läser. Det är alltså bara vissa kurser som är inriktade på äldre och funktionshinder och de flesta (hittils iaf) har varit samma som de andra inriktningarna. Under termin 3 när man läser fältstudier kan man även där påverka en del. Tanken var att vi skulle vara på en arbetsplats som hade med äldre eller funktionshindrade och göra. Men jag lyckades hamna på ett äldreboende för missbrukare. Så man kan vinkla sina arbeten så att säga :)



Äldre och funktionshinder blir mer intressant när man läser om det även om jag hellre skulle vilja läsa något annat istället. Det positiva är att man inom denna inriktning får en ledarskapskurs som inte ingår i de andra inriktninarna eftersom att det är tänkt att man ska bli enhetschef för ett boende efter examen.



Vad jag har hört av andra studenter samt lärare är att ute på arbetsmarknaden spelar det ingen större roll vilken inriktning man har gått. Man kan ändå i princip jobba med vad man vill. Det finns gott om jobb då man kan jobba med väldigt olika saker och det ständigt är personalbrist inom Socialtjänsten (om man nu vill arbeta där). Så vad jag har förstått så är utsikterna att få ett jobb väldigt goda.



På det stora hela är jag nöjd med utbildningen. Tycker dock att kvaliteten på lärare är ganska låg. En del är inte objektiva och en del har väldigt dålig pedagogik. Vissa är självklart bra också :) Men mycket läser man ju in själv. Utbildningen innehåller mycket grupparbeten och alla individuella examensuppgifter är i princip hemtentor och väldigt få är salstentor. Det första året är roligt då man får läsa mycket olika ämnen som sociologi, psykologi, juridik m.m.



Om det är Socialhögskolan i Sthlm du planerar att studera vid kan jag säga att skolan är ganska sliten och under all kritik för univeristetsstuderande. De som går på Frescati har det bra mycket bättre med lokaler och teknik och sånt. Sen finns det typ inga killar i skolan som man bryr sig om sånt. Jag har 2 st i min klass. Själv tycker jag det är ganska tråkigt. Men tjejerna i klassen är supergulliga :) Många olika åldrar på de som läser vilket jag tycker är kul.



Det är iaf en rolig utbildning och jag trivs. Var inte rädd för inriktningen, finns många i min klass som känner samma som du :) Det funkar ändå.



Hoppas du fick lite svar på dina funderingar :) /Mickis



2009-12-16 @ 13:28:42
URL: http://justmickis.blogg.se/
Mickis

Hej Jenny! Undervisningen (i Sthlm iaf) varierar från kurs till kurs. Normalt har man 2-3 föreläsningar per vecka och våra är ca 3 timmar långa vardera. Till detta kommer många grupparbeten som är av varierande storlek men en del är mycket tidskrävande så man måste träffa sin grupp mycket utanför schemalagd undervisningstid. Det mesta på universitetet lägger man dock upp själv. Man läser inte det mesta själv och föreläsningarna är ju oftast inte obligatoriska. Det tar tid att läsa, speciellt om man inte har pluggat förut. Det tog en termin för mig ungefär att komma in i det akademiska språket och läshastigheten ökar med tiden. I början tyckte jag det var jättejobbigt och jag har ändå ett ganska stort ordförråd och har alltid läst mycket.



Angående att jobba så kan jag inte ge dig ett klart svar. Jag jobbar varannan helg och jag har inte känt att det påverkar mina studier. Jag skulle kunna jobba betydligt mer men är helt enkelt för lat :) Men jag har också väldigt lätt för mig i skolan. Jag går på alla föreläsningar för att slippa läsa litteraturen allt för ingående och jag läser långt ifrån allt som rekommenderas. Det problematiska med att jobba mycket är att man kanske måste vara borta mycket från föreläsningar. Det beror på hur arbetstiden är upplagd. Har de i min klass som jobba 50-75 % och klarar det fint. Men det är på bekostnad av att kanske jobba natt och vara väldigt trött på föreläsningar och grupparbeten.



Angående praktik så är det lagd termin 5 i Sthlm. Den är 15 veckor lång och vi måste praktisera inom äldre eller funktionshinderområdet. Det kan vara som Lss-handläggare på Soc eller enhetschef på ett boende. Skolan fixar platser om man inte har egna önskemål som man själv ordnar. Oftast har skolan samma platser år efter år typ. Observera att detta gäller för Sthlm, vet ej hur det är på andra platser. Så mycket mer vet jag faktiskt inte om praktiken.



Hoppas du fick lite mer svar :) Kram /Mickis

2009-12-21 @ 10:49:06
URL: http://justmickis.blogg.se/
Anders

Du verkar ha haft det ganska trevligt....Men jag tycker det är skönt du är hemma igen ;)

2009-12-24 @ 02:05:45
URL: http://budweiser.blogg.se/?tmp=24015313
Petra

beklagar om din mamma, men skönt att få veta vad som är felet! härliga bilder från thailand. jag har en likadan bild med krokodilen, haha!!! haft en bra jul annars? kram

2009-12-30 @ 06:57:30
URL: http://inredningstokig.blogg.se/
KAJS VÄRLD ♥

Fan vad underbart det låter!



Hittade din blogg hos Engla och har läst en massa av dina inlägg nu. Hit kommer jag tillbaka! :) Jättemysig o härlig blogg!

2010-01-10 @ 16:32:37
URL: http://kajs-world.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0