Portugal

Framme i ett soligt Portugal! Enligt receptionisten så har det inte regnat här sen i maj, ett ställe att resa till för soldyrkare som oss! Ikväll är min näsa slående lik renen Rudolfs... Resultatet efter en heldags stekning! Jag har förälskat mig i Portugal! Så vackert här!

Och några bilder på utsikten från vår hotellrum...

On the road

Snart.Snart.Snart... Framme vid Skavsta! Och snart sitter vi på planet! // Lycklig tjej

Födelsedagsfirande

Min fina fästman fyller år idag & det har firats med pompa & ståt! Till middag blev det räkmackor & vin, en härlig sommarklassiker hos oss! I present fick Per en parfym av mig och ett biobesök Ikväll (såg snabba cash 2). Sevärd! Min vän Sofia var med i filmen, dags att be om hennes autograf;) Och nu är det dags att sova. Allt är packat & klart. Imorgon lämnar vi landet för Portugal. Och resefjärilarna i magen har anlänt... Underbart det ska bli!

The perfect dress

Idag förvånade jag mig själv genom att köpa en långklänning(!)... Det hela började med att jag suckade över garderobens innehåll när jag skulle börja packa... Ingen klänning föll mig i smaken, eller snarare så kände jag mig trött på allt som hängde på galjarna. Ja, ni känner säkert igen känslan. Några suckar senare så cyklade jag upp till stan för att hitta den perfekta klänningen för det perfekta priset. Kraven var med andra ord skyhöga! Till min förvåning hängde den plötsligt där, inne på Gina tricot & jag föll lika snabbt som jag faller för en bit choklad. En fin, mönstrad lång klänning fångade mitt hjärta & jag som alltid hävdat att långklänningar inte klär mig fick ändra åsikt när jag såg resultatet i spegeln... Och priset? 199kr!

Men det är jag värd

Idag har jag varit väldigt effektiv! Klockan ringde åtta på min lediga dag, skuttade upp ur sängen och fixade en god frulle. Denna dag har jag knallat runt på stan & gjort av med alldeles för mycket pengar... "men det är jag värd" tänkte jag vid varje köp;) Annars har jag lagat mat(köttfärslimpa, Pers favorit), läst, tränat (sprang 5 km), tvättat, haft spa här hemma och nu bakar jag sesamknäcke, recept från svärmor! En härlig dag i mitt egna sällskap, det behövs ibland!

Fixande inför Portugal

Om fem dagar sätter vi oss i bilen mot Skavsta för att ta flyget till Portugal (!). Helt underbart! Den här veckan har vi en del att fixa med. Vi ska bland annat kolla upp biluthyrning (funderar på att bila runt i Portugal), packa väskorna, skriva ut viktiga papper & fortsätta planera vad vi vill uppleva längs Algarvekusten. Jag pluggar till & med fraser på portugisiska...;)

Vad jag längtar!

Utsikt från gamla stan i Albufeira... Längtar tills vi får strosa runt där.

En kväll på Vättern

I fredags åkte jag, Per & lillebror till Vättern för ett köra en helkväll till sjöss med båten. Den kvällen gjorde jag debut på vattenskidor. Badkruka som jag är så fasade jag för ett slänga mig i Vättern som inte direkt är känt för sitt varma vatten men kvällen i ära bjöd temperaturen på 21 grader & med våtdräkt så steg den ytterligare ett par grader. När jag låg där i vattnet i väntan på att linan skulle sträckas hann det passara en mängd hemska tankar i mitt huvud. När linan blev rak kastades jag rakt fram, det drog i hela armarna och i panik för att armarna skulle lossna från kroppen (ganska osannolikt men ändå...) så släppte jag linan & gick mer eller mindre ner i spagat i stället. Men trots chocken över vilket tryck blev blev i linan när båten drog iväg så ville jag försöka igen... och igen... Jag var så nära att stå på skidorna men tillslut blev jag så trött i kroppen (fick faktiskt träningsvärk efteråt) och gav upp för denna gång, Men nästa gång ska jag stå!

För Per & Jimmy gick det betydligt bättre! De åkte vattenskidor lika enkelt som jag cyklar... När vi var nöjda med vattenskidorna puttrade vi vidare med båten, ut i Vätterns skärgård där vi hittade en mysig liten vik med kristallklart vatten & vacker sandstrand. Där grillade vi & fick sällskap av Berg & hans kompis Martin. Satt där & mumsade mat, snackade & njöt av en härlig sommarkväll. På hemvägen fiskade vi & jag fick upp hela två fiskar!

Smålandsfesten 2.0

För ett par helger sen, närmare bestämt den 3 augusti, rullade vi bilen från Hörvik till Ryd där vi spenderade den sista helgen på semestern i goda vänners lag. Anna & Micke välkomnade oss när vi anlände till järnvägshotelletl. På dörren till mitt & Pers rum hade Anna skrivit vårt namn & ritat ett hjärta under;) Snacka om välkomnande, alla andra hotell har inte den fina servicen! När vi installerat oss på rummet blev det förfestmingel ute på gräsmattan. Vi skålade i vitt vin & trubaduren stämde gitarrerna inför kvällens underhållning. Vi andra övade på poserna... Många av gästerna var med på Smålandsfesten 1.0 förra sommaren, men det var en hel del nya ansikten också. En del var från Norge också. Alltid kul att träffa nytt folk!

Sen bar det av till Idekulla där kvällens grillafton höll till, precis som förra året. Vi möttes av en helgrillad gris som grillades ovanför halmbädden. Johannes var kvällens kock & hade grillat grisen sedan eftermiddagen den dagen... Ingen snabbmat med andra ord. Och trots att jag tyckte det kändes lite fel att se grisens huvud så åt jag ändå tills sömmarna mer eller mindre sprack på jeansen. För det var ljuvligt gott. Johannes kunde det där med att grilla (och jag hoppas av hela min själ att grisen hade ett bra liv innan detta öde) Otroligt god mat hela kvällen. Anna & Micke hade ordnat ett häfte där det stod lite fakta om alla gäster. Rolig idè! Det blev en hel del skålande i hemmagjorda snaps som smakade ljuvligt! Niklas (även kallad Justin Timberlake) & Peter stod för kvällens allsång! Det blev bastubad, dans runt elden & vissa vågade sig på nattdopp i sjön... Mycket värd kväll som avslutades inpå småtimmarna...

Dagen efter började vi dagen med en gemensam frukost. Sen splittrades vi i två halvor då den ena halvan skulle ge sig iväg & spela paintboll. Själv tillhörde jag den halvan som inte spelade & jag och ett par damer begav oss istället mot sjön för att jobba på brännan... Njöt av ett soligt Ryd. På kvällen var det dags att svischa om till partyblåsan & glömma allt vad baksmälla heter! Den kvällen var det äntligen dags för den efterlängtade kräftskivan! Och vilken rolig kväll! När vi anlände till Idekulla möttes vi av kräftor, pajer, hembakat bröd med mycket mera! Ett häfte med snapsvisor låg på bordet & det blev en hel del skålande under kvällen. Vissa (läs:jag) blev en smula överförfriskande & när jag började klunka tequila som om det vore vatten så borde jag ha stoppat mig själv... Minnesluckorna dagen efter var ett tydligt tecken på en något överberusad jag denna afton. Men är det kräftskiva så är det!

Smålandsfesten 2.0 blev succe! Här släpper jag en härlig bildbomb!

Vart tar tiden vägen?

Måndag den 13 augusti. Här sitter jag på min favoritplats i soffan, klunkar kaffe & äter alldeles för många kanelbullar som jag bakade i helgen... Är lite trött & seg idag, kanske för att jag gjorde en delad tur igår. Men det var ändå kul att vara tillbaka på jobbet efter ledigheten, blev nästan lite rastlös de sista dagarna. Två veckor kvar, sen drar vi äntligen iväg på vår efterlängtade resa till Portugal! Efter det kickar plugget igång igen. Och jag kan faktiskt inte förstå att det redan är mitten av augusti!? Frågar mig än en gång..  Vart tar tiden vägen?

Fina Erika & jag nere i Ryd förra helgen

Budapest

In 25-års present fick jag en resa till Ungern (Budapest) av min fina Per. Eller rättare sagt så fick jag välja mellan en resa till Rom eller Budapest & efter mycket velande valde jag tillslut det sistnämnda. Ikväll letar vi efter hotell, finns en del bra alternativ att välja mellan & nu fick jag beslutsångest över det istället. Lyxproblem deluxe. Men jisses vad spännande Budapest verkar vara! Staden är känd för sina terminalbad & spa. Jag vill besöka det kändaste som kallas Gellert badhus. Där kan vi relaxa i varma källor (finns mellan 27 och 48 grader) & se ut över Donau. Det är hela sju terminalkällor där och det finns olika spabehandlingar. Helt i min smak! Jag tror jag kommer trivas som fisken i sjön i Budapest. Spännande stad & mysig weekend med min kära karl kommer det bli ♥

I mitten av oktober reser vi dit från onsdag till söndag...

Gellért terminalbad i all sin prakt....

Hörvik

Köpenhamn

Igår tog jag & Per tåget över till Danmark (Köpenhamn). Det går direkttåg från Sölvesborg så vi var där på mindre än två timmar. Tredje gången jag sätter fötterna i Köpenhamn. En av mina absoluta favoritstäder. Älskar att strosa runt längs Stroget och hänga vid hamnen. Vackra Köpenhamn. Igår blev det sushi & Italiensk glass, inte så mycket danskt med andra ord men otroligt gott! Blev lite shopping också. På kvällen tog vi tåget tillbaka. En härlig dag i vårt kära grannland!