Smålandsfesten 2.0



För ett par helger sen, närmare bestämt den 3 augusti, rullade vi bilen från Hörvik till Ryd där vi spenderade den sista helgen på semestern i goda vänners lag. Anna & Micke välkomnade oss när vi anlände till järnvägshotelletl. På dörren till mitt & Pers rum hade Anna skrivit vårt namn & ritat ett hjärta under;) Snacka om välkomnande, alla andra hotell har inte den fina servicen! När vi installerat oss på rummet blev det förfestmingel ute på gräsmattan. Vi skålade i vitt vin & trubaduren stämde gitarrerna inför kvällens underhållning. Vi andra övade på poserna... Många av gästerna var med på Smålandsfesten 1.0 förra sommaren, men det var en hel del nya ansikten också. En del var från Norge också. Alltid kul att träffa nytt folk!
 
Sen bar det av till Idekulla där kvällens grillafton höll till, precis som förra året. Vi möttes av en helgrillad gris som grillades ovanför halmbädden. Johannes var kvällens kock & hade grillat grisen sedan eftermiddagen den dagen... Ingen snabbmat med andra ord. Och trots att jag tyckte det kändes lite fel att se grisens huvud så åt jag ändå tills sömmarna mer eller mindre sprack på jeansen. För det var ljuvligt gott. Johannes kunde det där med att grilla (och jag hoppas av hela min själ att grisen hade ett bra liv innan detta öde) Otroligt god mat hela kvällen. Anna & Micke hade ordnat ett häfte där det stod lite fakta om alla gäster. Rolig idè! Det blev en hel del skålande i hemmagjorda snaps som smakade ljuvligt! Niklas (även kallad Justin Timberlake) & Peter stod för kvällens allsång! Det blev bastubad, dans runt elden & vissa vågade sig på nattdopp i sjön... Mycket värd kväll som avslutades inpå småtimmarna...
 
Dagen efter började vi dagen med en gemensam frukost. Sen splittrades vi i två halvor då den ena halvan skulle ge sig iväg & spela paintboll. Själv tillhörde jag den halvan som inte spelade & jag och ett par damer begav oss istället mot sjön för att jobba på brännan... Njöt av ett soligt Ryd. På kvällen var det dags att svischa om till partyblåsan & glömma allt vad baksmälla heter! Den kvällen var det äntligen dags för den efterlängtade kräftskivan! Och vilken rolig kväll! När vi anlände till Idekulla möttes vi av kräftor, pajer, hembakat bröd med mycket mera! Ett häfte med snapsvisor låg på bordet & det blev en hel del skålande under kvällen. Vissa (läs:jag) blev en smula överförfriskande & när jag började klunka tequila som om det vore vatten så borde jag ha stoppat mig själv... Minnesluckorna dagen efter var ett tydligt tecken på en något överberusad jag denna afton. Men är det kräftskiva så är det!
 
Smålandsfesten 2.0 blev succe! Här släpper jag en härlig bildbomb!



 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0