Hantera en jobbig känsla

En jobbig känsla är resultatet av att man håller fast vid en övertygelse.
Vi tänker, upplever en känsla och handlar sedan på den känslan.
I ett försök att ändra på våra känslor så söker vi utanför oss själva
(relationer, sex, mat, alkohol & droger) för tillfällig tröst & kontroll.
Att jag upplever kaos är resultatet av att jag håller fast vid en osann föreställning,
en föreställning som verkar sann för mig tills jag undersöker den.
Om jag inte undersöker mina föreställningar så skapas det ännu fler utifrån ursprungliga lögnen.
Skapa din egna lycka. Varför vänta på att någonting eller någon utanför dig själv,
skall ge dig både tillfredställelse & lycka?
Byron Katie
Här nedanför kommer ett konkret exempel på det här ur mitt liv.


Jag har drabbats av panikångest,
som kommit & gått i perioder i mitt liv.
Den här hösten har jag kämpat emot den,
tack vara hjälp & stöd från en kvinna så har jag ifrågasatt tankar
(ångesten styrde starkt över mig i skolan, även i andra sammahang
placerade mig nära dörren i föreläsningssalar & undvek matsalen etc.)
Mådde illa. Yr. Skakade. Panik.
Ville bara fly, inte stanna kvar. Rädd för att svimma. Kräkas.
Övervägde att hoppa av utbildningen. Men valde att fortsätta,
tack vare kvinnan då som började ifrågasätta mig. Mina tankar.
Så när ångesten knackade på (vilket den gör än idag i olika sammanhang)
så lutar jag mig tillbaka, noterar "jaha, där kom den tanken"
Det är bara en tanke. En känsla. INGET JAG ÄR.
Jag mår inte illa. Jag ska inte svimma. Det är lugnt.
Och vad det hjälper. Nu kan jag hantera den. Äntligen.
(första gången jag berättar högt om det här, känns helt okej att göra det nu!)
Det är inge fel att visa sig svag. Det gör mig egentligen stark.
Alla har vi våra problem. Det gäller bara att våga förändra.
För det går. Tro mig. Jag kan idag sitta i längst fram i en sal.
Jag kan till & med äta ihop med andra utan att behöva kasta maten.
Och framför allt. Jag kan stanna kvar när ångesten kommer!
Jag har kontroll över mitt liv. Igen. Tack för det Susanna.
:)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0