"Älska din kropp som den är"

För tillfället läser jag en bok som heter "Älska din kropp som den är" och den har gett mig en och annan intressant insikt om hur vi behandlar våra kroppar och hur det påverkar oss i livet.
Jag tänkte nu dela med mig av lite kloka ord från författaren samt mina egna åsikter och funderingar om det.

"Våra kroppar har blivit en soptipp för alla våra ouppfyllda drömmar, frustrationer och tvivel. De får bära skulden för vår brist på framgång, våra misslyckade relationer och våra olyckliga liv. Vi har tappat vår kroppsliga självkänsla och därmed också vår allmänna självkänsla.."

"Har du någonsin kommit på dig själv med att tänka att du inte vill göra vissa saker för att du är för tjock, för kort, för ful eller för lång? För otränad eller helt enkelt inte passar in?
Eller tror du kanske att livet kommer bli perfekt och att alla problem försvinner om du bara går ned i vikt"?
I såfall har du kanske en negativ kroppslig självkänsla..

När min kroppsliga självkänsla var som lägst så lät jag bli att köpa vissa plagg, som jeans för att jag skulle vänta på att "bli smalare" så dem skulle sitta bättre. Jag minns också att jag köpte en kjol i en alldeles för liten storlek för att jag skulle kämpa mig ner i den genom bantning och överdriven träning..
Den där kjolen hängde kvar i garderoben under det sista året i gymnasiet, som ett elakt budskap..
"haha, du är tjock och du kommer aldrig passa för mig"


Om du känner igen dig i det här,
lämna då gärna en kommentar där du berättar på vilket sätt du kan känna igen dig?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0