Negativa tankar om mig själv

Tänk att det är såå fruktansvärt svårt att låta bli att granska sig själv!
När jag såg denna bild tänkte jag genast en mängd negativa tankar om mig själv..

"Hur sitter egentligen bikinin på mig?" Den är ju helt tvinnad.
"Vart har min rygg tagit vägen? Den flyter ju in i kroppen"
"Vart är min rumpa??"
"Vilket flottigt hår jag har, dags att tvätta det!"
"vad blek jag är"

.....
Sådana tankar for rakt igenom mitt huvud, mitt kroppsliga självförtroende var tillbaka på ruta ett
och jag mådde genast dåligt.
För vem mår bra att få en massa negativ kritik?
Då spelar det ingen roll om det kommer från mig själv eller någon annan.
Varför gör många av oss så här mot oss själva?
För jag skulle aldrig säga dessa tankar till någon annan i min närhet!
Varför gör jag det då mot mig själv?
 Mitt svar är att jag lidet av ett dåligt självförtroende och en dålig självkänsla.
För hur jag än kommer se ut (vältränad, kurvig som trådsmal)
så kommer jag aldrig bli nöjd med mig själv så länge jag inte ser att jag själv har ett värde.

Är det någon av er läsare som känner igen sig i min beskrivning?
Brukar ni ge er själva men inte andra negativ kritik?


Kommentarer
A

Åh Jennsan, varför är vi så här mot oss själva egentligen... Vad ska det vara bra för? Vad vinner man på det? Ingenting. Du duger. Jag duger. Vi duger allihopa. Tänk vad mycket spott och spe man utsätter sig själv för, det skulle man ju aldrig komma på tanken att göra mot någon annan?



Det är ju så lustigt och tragiskt på samma gång, för ingenting av det du skriver om dig själv när du ser bilden har jag en enda tanke på. Men jag förstår precis hur du menar, och jag har dömt mig själv på samma sätt ett antal gånger.

2009-06-29 @ 12:01:39
Anders

Jo man har betydligt lättare att hitta fel än se det som är bra....I ditt fall ser jag dock inte många fel, men du ser kanske annorlunda på dig själv ;)



Var min bästa dag under hela sommaren idag när vi var och badade, alla ungar gillade dig det märktes ;)

2009-06-29 @ 18:33:12
URL: http://www.budweiserblogg.se
Daniel

Känner igen mej, trord e flesta gör det!



Bara att bygga på sig själv... ren att erkänna att man dåligt självförtroende/känsla så e det e ett steg mot förbättring!

2009-06-29 @ 21:55:01
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Lisa [ENDASTLISA]

Hej sötis! :*

Hur mår du? :>

Har en veckansblogg-tävling i min blogg, och vill att just du ska delta, det vore super kul!

2009-06-29 @ 23:07:58
URL: http://endastlisa.blogg.se/
Agek

ja usch ja, särskilt när jag inte tränar som jag borde...riktigt destruktivt är det!

2009-06-30 @ 10:50:12
URL: http://agek.blogg.se/
Tanja

för ofta.. men om jag va lika fin som dig skulle jag aldrig tänka så:P

2009-06-30 @ 23:15:37
URL: http://misstanjis.blogspot.com
Astrid

Det var en väldigt fin bild på dig först och främst, du ser jättesnygg ut ju! :D



jag känner verkligen igen mig. det är så lätt att man inbillar sig saker och om någon typ tittar lite surt på en så börjar man genast att tänka vad som är felet på en. ååh blir galen på mig själv. men det är bara att träna och träna för att bli av med såna tankar. jättefin blogg. kram! :)

2011-05-05 @ 19:25:06
URL: http://kattenastrids.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Jenny Pettersson

Mamma till sonen Malte 1 år. Radhusägare. Socionom. Kattägare till två ragdoll. Förlovad.

RSS 2.0